Webbdesign har blivit allt mer populärt och fler vill lära sig grunderna. Detta är inte konstigt då allt fler företagare förflyttar sig till webben och behöver en webbdesign som passar deras verksamhet. Om du är sugen på att börja med webbdesign eller om du vill bygga din egna hemsida finns det en del saker som kan vara bra att tänka på som nybörjare. Genom att ha en grundläggande förståelse kan du öka dina chanser att skapa en framgångsrik webbplats, antingen till dig eller till andra. Nedan hittar du de bästa tipsen.

Enkelt och tydligt

Det kan vara lockande att skapa en riktigt häftig och avancerad hemsida, men i de allra flesta fall är det bättre att hålla det enkelt. En enkel och tydlig hemsida underlättar för besökaren som snabbt kan hitta vad hen söker efter. Tänk på att en hemsida bör ha flera så kallade ”Call to action”, även förkortat CTA, vilket kortfattat kan beskrivas som att besökaren agerar på det sätt du önskar. Det kan exempelvis vara att fylla i kontaktuppgifter, anmäla sig till nyhetsbrev, köpa en produkt eller ladda ned något.

Ju enklare hemsidan är, desto mer effektiva blir dina CTA. Allt på hemsidan ska vara relevant för användaren. Varje ord, knapp och bild bör vara tydlig, kortfattad och enkel. Detta gäller även för varje CTA. En CTA är ofta en knapp där det exempelvis står ”Kontakta oss” eller ”Läs mer om våra produkter”. Färgen på knappen får gärna stå i kontrast med resten av hemsidan. Tänk på att en CTA ska vara synlig och lockande för användaren. Om du har en alltför komplicerad hemsida är det risk att besökaren inte agerar på önskat sätt.

Enhetlig stil

Text och bilder bygger hemsidans utseende. Det är mycket viktigt att hemsidans design representerar företaget eller varumärket. Hemsidan ska kommunicera värderingar, stil och känslan som kunderna får när de köper produkterna. Detta behöver inte nödvändigtvis skrivas i ord, utan kan kommuniceras med olika bilder och typsnitt. Det viktigaste är att stilen är genomgående enhetlig och att du inte blandar olika stilar på hemsidan. Bilderna är viktiga och absolut nödvändiga. De måste representera företaget och varumärket. Olika sorters bilder kan användas på olika platser på hemsidan, men tänk på att ha en röd tråd.

Tänk även på att det är detaljerna som sätter den övergripande stilen. Valet av typsnitt kan vara avgörande för hur hemsidan och produkterna uppfattas. Typsnittet representerar företagets personlighet och bör därför väljas med omsorg. Fundera på om företaget vill uppfattas som exempelvis seriöst, lekfullt eller traditionellt och välj typsnitt därefter. Det går bra att använda olika typsnitt, exempelvis ett till rubriker och ett annat till brödtexten på hemsidan. Undvik att använda för många olika sorters typsnitt eftersom det kommer att ge ett rörigt intryck.

SEO-optimering

SEO står för ”Search Engine Optimization”, vilket på svenska översätts till sökmotoroptimering. I praktiken innebär detta att optimera hemsidan för att maximera trafiken till hemsidan från sökmotorer som exempelvis Google. En hemsida som är sökmotoroptimerad rankar högre i sökresultatet vilket i sin tur ökar chanserna för att fler ska besöka hemsidan. Det är absolut nödvändigt att hemsidan är SEO-optimerad. Det finns mycket som omfattas av optimeringen, men mycket av det är logiskt och enkelt att implementera. Bland annat måste innehållet på hemsida motsvara det som användare söker efter.

Se till att använda relevanta sökord och fraser i texten på hemsidan. Om hemsidan exempelvis handlar om mobilskal är det nödvändigt att inkludera fraser som användare ofta söker efter, exempelvis ”prisvärda mobilskal” och ”de snyggaste mobilskalen”. Dessutom är det viktigt att texterna på hemsidan är av en viss längd och att de är relevanta. Hemsidan måste vara användarvänlig för att ranka högt. Med andra ord måste den vara enkel att använda, mobilanpassad och ladda snabbt. Titeln och rubrikerna på hemsidan är mycket viktiga och bör vara SEO-vänliga.