Som bloggare börjar jag för det mesta på egen hand. Budgeten är ofta låg och sidor som nouw.com och wordpress är en bra start om jag känner att jag behöver vägledning. Bloggandet är inte bundet till endast hemsidor. Sociala medier som instagram och youtube är hjälpredor som underlättar för mig att locka läsare, och hjälper mig sprida mitt brand. I början är det mycket gratisarbete, och det är viktigt att jag förmedlar min personlighet till läsaren. Läsare tycker om att kunna relatera och söker sig efter bloggarens åsikter och intressen för att sedan göra en bedömning ifall det vill fortsätta följa bloggaren och kanske till och med prenumerera. Men hur ligger det till för den som drömmer om att jobba som bloggare som heltidsjobb? Hur får man olika projekt och hur hittar man inspiration?

Jag känner att jag alltid skriver bättre när det handlar om ett ämne som jag verkligen finner intressant, och redan är insatt i. Jag brukar välja saker som jag vanligtvis hade sysslat med på fritiden. Att kunna skriva om det man älskar gör att mitt bloggande blir mer av en passion, och känns mindre som ett jobb. Och jag är helt säker på att mina läsare uppskattar när ett nytt projekt framstår som något jag på riktigt känt för. Däremot kan jag inte lura mig själv till att tro att det räcker att vänta tills jag är intresserad av något för att skriva om det – att blogga ÄR ett hårt arbete, och för att lyckas måste jag alltid hålla igång med nya projekt.

Instagram

Det som idag kallas för influencer är en typ av modern bloggare. Genom att öka mitt antal följare kan jag berätta för flera om min dag, mina intressen, och låta dem lära känna mig som person. På sociala medier har jag olika strategier för att hitta projekt. De kan till exempel handla om en kampanj för en produkt som behöver promotas men även en livsstil som jag provar. En bloggares egna kreativa förmåga är ofta det som avgör hur projektet kommer att framstå. När jag bloggar om mode driver jag projektet genom att till exempel gå fram till folk på stan och fråga om jag kan ta foton på deras klädstil. Detta kan i sin tur ge inspiration till mina läsare men även leda till framtida samarbeten om projektet visar sig framgångsrika.

D.I.Y – Do it yourself

I många skeden handlar det ofta om att företag som söker influencers och bloggare för att promota sina produkter, och då vill det helst ha bloggare med många följare i rätt kundgrupp. Till exempel så kan en träningsblogg vara en passande samarbetspartner för ett företag som säljer kosttillskott för träning. En annan typ av blogg är en sminkblogg där bloggaren utvärderar olika sminkprodukter och kan ge tips om hur sminkningen kan bli roligare och bättre. Om du är en ny bloggare kanske du inte valt din niche än och är fortfarande på jakt efter vad som inspirerar dig, men låt det inte hindra dig från att testa dig fram! Du kan börja med några mindre projekt och testa dig fram tills du känner vem du är.