En hemsida ska fånga dig som läsare inom ett par sekunder. Sajten ska vara snygg och estetiskt tilltalande samtidigt som den är användarvänlig och har ett tydligt budskap. Det är innehållet som ska attrahera dina kunder och de ska snabbt kunna få svar på sin fråga eller lösa sitt problem. Därmed inte sagt att designen ska få stå tillbaka. Några som har lyckats med att förena budskap och design är resebolaget Ving, Västtrafik, Bilprovningen och Essiq. Vi ska titta lite närmare på varför just dessa sajter hamnar i topp hos både besökare och på tävlingar som den internationella CSS Design Awards som uppmärksammar hemsidor världen över med en tydlig profil.

CSS Design Awards är en årlig och internationell designtävling där innovation och banbrytande design står i fokus. I juryn sitter UX-designer från hela världen vilka hårdgranskar bidragen. ESSIQ är ett konsultföretag inom IT och i deras fall är det främst upplevelsen du som användare får som fångade juryn. Skaparna till hemsidan är Adstream och Helsingborg Design Lab. De har byggt en sida där du kan scrolla både vertikalt och horisontellt, som innehåller flera grafiska element, rörliga bilder och ett tydligt bildspråk. ESSIQ har själva producerat sidans textinnehåll som för fram verksamhetens roll på ett tydligt sätt. På förstasidan har du som besökare två val, antingen som som jobbsökare eller för dig som önskar anlita konsulter.

Ving breddar vingarna

Resebolaget Ving vann våren år 2019 titeln Årets bästa researrangörs sajt för andra gången i rad. Sidans user experience- och designansvariga Anna-Karin Fossum fick äran att ta emot diplomet Travel News Wilhelmina Skogh på Thomas Cooks nordiska huvudkontor i Stockholm. Vid utdelningen sa Fossum att det var jättekul och att hela teamet består av tio stycken designer. Tillsammans arbetar de för att affärsutveckla och förbättra den digitala upplevelsen på webben. Som kund ska du mötas av en enkel och användarvänlig sida när du bokar dina biljetter över nätet. Flertalet av kunderna söker inspiration och drömmer sig bort genom att surfa på mobilen men bokningen sköts i högre grad via en dator.

Västtrafik och Bilprovningen

Ytterligare två sidor som prisats för sin design och användarvänlighet är Västtrafik och Bilprovningen. Västtrafik knep en andra plats när tidningen internet World korade landets bästa hemsidor. Bilprovningens sida hyllades för sin enkla och tydliga information samt för sin interaktivitet. Michael Stenberg arbetar som projektledare på Bilprovningen och säger att de har ansträngt sig för att du som kund ska kunna boka genom ett pedagogiskt verktyg på ett tydligt sätt. Samtliga hemsidor som prisats har en snygg design som är enkel, tydlig och pedagogisk där du som kund i flera fall själv kan boka och finna lösningen på ditt problem. Grafiska element och rörliga bilder ses som ett plus av besökarna.